Volvo Cars lanserar M, ett nytt varumärke som ska utöka företagets globala mobilitetserbjudande genom att erbjuda tillgång till bilar och tjänster on demand genom en intuitiv app.
M lär sig av användarens behov, preferenser och vanor för att skapa en personlig och skräddarsydd upplevelse. Tjänsten lanseras i Sverige och USA under våren 2019.
– Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag. Dagens urbana konsument tänker nytt kring traditionellt bilägande. M är en del av vårt svar på det. Vi utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten under vår nya mission ’Freedom to Move’”, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef på Volvo Cars.
M utvecklar en egen teknik för inlärning där konsumenterna får frågor om sina specifika behov snarare än att endast informeras om var de kan hitta närmaste bil.
– Tjänsterna som idag erbjuds på marknaden är i stort alternativ till taxi eller kollektivtrafik, säger Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility. Vi fokuserar istället på hur människor använder de bilar de äger, vilket gör oss unika. Vi vill erbjuda ett riktigt alternativ till traditionella tjänster. Det ska göra det möjligt för oss att leva livet på våra egna villkor, få saker gjorda och optimera vår dyrbara tid. Vi ser en möjlighet att erbjuda en premiumupplevelse.
Utöver ett team av erfarna och efterfrågade programmerare och nya talanger drar M nytta av 20 års kunskap och data från Sunfleet, Volvo Car Groups framstående bildelningsföretag.
Sunfleet är Sveriges ledande bildelningsföretag med 500 000 transaktioner om året och en flotta med 1700 bilar. Sunfleet integreras helt i M under 2019, vilket gör tjänsten tillgänglig för alla nuvarande Sunfleet-medlemmar.
– Mobilitet förändras i grunden och Volvo Cars leder den omvandlingen. Lanseringen av M skapar nya intäkter för Volvo Cars och är ett led i företagets ambition att skapa fler än 5 miljoner konsumentrelationer fram till mitten av det kommande decenniet, säger HHåkaSamuelsson.
– Stockholm kommer att fungera som Ms utvecklingsbas där vi redan utför omfattande tester. Ett större beta-test kommer att äga rum under hösten, säger Bodil Eriksson.
Ytterligare information om M-tjänsten kommer att släppas senare i år.
Om M
M, lanserades 2018 och är ett nytt varumärke från Volvo Car Mobility, en helägd enhet inom Volvo Car Group som eftersträvar att erbjuda ett bättre alternativ till privat bilägande. M’s uppdrag är att göra det möjligt för fler människor att röra sig på ett fritt, meningsfullt och hållbart sätt. Dess teknologiplattform syftar till att främja en ny generation av konsumentmobilitetstjänster som ger en mer intuitiv användarupplevelse. M bygger på två decenniers samlad data och erfarenhet från bildelningspionjären Sunfleet. Besök m.co för mer info