Uppspelning av YouTube-videor kommer till alla Volvo-bilar med infotainmentsystem från Google, vilket återspeglar en fortsättning på partnerskapet mellan Volvo Cars och Google.
YouTube kommer att vara den första videoplattformen som är tillgänglig för nedladdning i Volvobilar på Google Play. Detta är det första steget i att möjliggöra streaming av video i bilar.
När du gör långresor med din elbil kan den behöva laddas längs vägen – och med möjlighet att spela upp videor i bilen kan Volvoförare under tiden som de laddar bilen titta på livestreams, nyheter, tv-serier eller den senaste videon från din favoritskapare. Det kan också göra tiden lite roligare när du väntar på hämtmat eller en vän.
Det avgörande är att Volvo Cars inte kompromissar med säkerheten och att det därför bara kommer att vara möjligt att spela upp videor när bilen står stilla.
– Att möjliggöra för våra kunder att se på video medan de laddar sin bil eller medan de väntar på att hämta barnen efter skolan är en del av vårt löfte om att göra deras liv bättre och roligare, säger Henrik Green, chief product officer på Volvo Cars. – Med YouTube och andra stora streamingtjänster snart tillgängliga i bilen kan våra kunder njuta av laddningspausen istället för att bara se den som något krångligt – vilket gör elbilsägandet lite enklare.
Partnerskapet mellan Volvo Car Group och Google började när Volvo Car Group tillkännagav att man som första biltillverkare skulle integrera ett infotainment-system som drivs av Android med inbyggda Google-appar och tjänster.
Förutom videouppspelning meddelar Volvo Cars och Google idag att kunderna snart kommer att kunna ladda ner navigationsappar som Sygic och Flitsmeister, laddningsappar som Chargepoint och Plugshare, och parkeringsappar som SpotHero och ParkWhiz där sådana finns tillgängliga.
Introduktionen av videouppspelning sammanfaller med Volvo Cars tillkännagivande att man strävar efter en sömlös integration med Google Assistant-aktiverade enheter, vilket i princip förvandlar företagets bilar till smarta enheter.
Denna integration med Google Assistant-aktiverade enheter och introduktionen av YouTube gör att Volvos bilar kan fungera som en förlängning av förarens hemmiljö.
I kombination med ett ljudsystem som kan mäta sig med många hemanläggningar och den rogivande interiören i Volvos bilar – en avgränsad, bullerdämpad miljö med bekväma stolar – kan bilen fungera som en extra personlig yta utan störande moment. Eftersom Volvo Cars erbjudande även inkluderar obegränsad data kan kunderna se på YouTube hur länge de vill.
– Bilen är den perfekta platsen för ljud- och bildupplevelser, och därför skulle jag inte bli förvånad om detta kommer att göra att Volvoägare kommer att tillbringa mer tid i sina bilar, även om de inte ska någonstans, säger Henrik Green.