Din Volvo är utrustad med världsledande teknologi som motverkar olyckor och ser till att din körupplevelse blir så behaglig som möjligt. Men ingen teknik kan kompensera för dåliga däck. Möt däckexperten Gunnar Johansson, som bestämmer vilka däck som ska sitta på din Volvo.
TEXT: MAGNUS CARLSSON FOTO: SAMUEL UNÉUS
VI BEFINNER OSS NÅGONSTANS i norra Sverige. Här finns mil efter mil med orörd skog, men mitt i allt finns en liten väg som leder till Volvos hemliga testanläggning, som innefattar närmare 30 kilometer vägar av olika storlek och karaktär. Det är tidig morgon och ett lätt snöfall letar sig ner från himlen. Vackert och mysigt, tycker de flesta – katastrof, tycker Volvos däckexpert Gunnar Johansson.
– Varje år testar vi otroligt många däck, och för att vi på ett bra sätt ska kunna jämföra de olika däcken med varandra måste vi ha exakt samma förutsättningar. Det ska finnas en repeterbarhet; det ska bli samma resultat om vi gör testet igen. Skillnaden mellan att åka på nyplogad väg jämfört med ett lager nysnö är enorm, säger Gunnar.
På Gunnars Johanssons visitkort står det utvecklingsingenjör, och hans arbete går bland annat ut på att testa och utveckla allt från chassiegenskaper till däck. När det kommer till det sistnämnda finns det få i Sverige som har lika mycket kunskap på området. Gunnar har jobbat med däck i hela sitt liv. Först på däcktillverkaren Gislaved, men sedan 22 år tillbaka som däckexpert på Volvo.
– Däck är ett spännande område. Det är ju hemskt viktigt. Däcken är den enda kontakten vi har med underlaget, och det är däcken som lägger grunden för säkerheten. I dag har vi fantastiska säkerhetssystem i våra bilar, men man ska komma ihåg att de också bygger på att du har bra friktion och bra däck. Därför är det också av yttersta vikt att man har bra däck på sin bil, säger Gunnar och fortsätter:
– Däcken påverkar också körupplevelsen i allra högsta grad, däcken påverkar responsen i styrningen och känslan i hela bilen. Komforten är också en viktig del i upplevelsen. Därför är det också viktigt att däcket är behagligt och inte för stötigt.
Det är Gunnar Johansson som bestämmer vilka däck som ska finnas med i rekommendationslistorna för Volvos olika bilar. Inför varje vintersäsong är han i kontakt med de stora däcktillverkarna för att ta del av vilka nyheter som finns i deras kollektion och han för dessutom en dialog för att ta fram Volvospecifika däck som är anpassade efter de olika krav och egenskaper som eftersöks till enskilda Volvomodeller.
Snart är Gunnar uppe i ett hundratal däckmodeller. Alla är av olika typer, med olika mönster, olika hårdhet, olika dubbtyper och olika dubbplaceringar. Däcken testas sedan intensivt innan Gunnar gör det han beskriver som att ”plocka russinen ur kakan”. Däcken som han godkänner hamnar i rekommendationslistan, medan de som inte håller måttet stryks.
– Ett bra däck ska vara förutsägbart. Det är det viktigaste. Det får inte hitta på någonting när man kör. Det kan inte ha bra fäste och sidostabilitet, för att sedan plötsligt släppa. Det är de där överraskningarna som är svårast att hantera för dig som förare, och därför måste däcket hela tiden tala om för dig vad som händer. Sedan måste så klart bromssträcka, styrning och stabilitet vara bra också.
MEDAN VI VÄNTAR på att en plogbil ska göra testbanan redo för dagens jobb berättar Gunnar hur man ska tänka när man väljer vinterdäck till sin bil. Den vanligaste frågan Gunnar får är: »Vilken typ av däck är bäst?« – och där finns det inget självklart svar.
– Man kan inte säga att dubbdäck är bäst och något annat är sämst, för allting handlar om hur man kör och var man kör, säger Gunnar. Bor du längst upp i Sverige bör du ha dubbdäck, men det däcket kommer inte vara lika stabilt som ett europeiskt friktionsdäck i södra Sverige. Bor du däremot i Skåne klarar du dig förmodligen utan dubbar – men då får du kanske i stället ta det lite lugnt de dagarna vart femte år då det är snökaos. Det finns inget däck som är bra på allt!
Morgonens snöfall är över, och så snart plogbilen är klar med sitt arbete är det äntligen dags för oss att ge oss ut på testbanan. Vi sätter oss i en grå Volvo V90 D4 med europeiska friktionsdäck och spänner fast säkerhetsbältena – för snart kommer det gå fort. Däcken ska bland annat testas i hög hastighet – uppemot 130 kilometer i timmen – och de ska dessutom testas med bland annat fokus på komfort och styrning.
Vi rullar ut på testbanan och det första Gunnar gör är att koppla ur antisladdsystemet – det är nämligen så pass bra att om det är påslaget får inte däcken utstå tillräckligt med påfrestningar – och så snart han kommer ut på en simulerad tvåfilig väg börjar han kränga bilen fram och tillbaka över vägbanan. Han bedömer bland annat styrningen, stabiliteten och greppet på vinterväg, och det står snabbt klart att det är en van förare som sitter framför ratten. Bilen svänger kraftigt, men sladden pareras varje gång bakvagnen är några få decimeter från snövallen.
Efter en stund når vi en sjö, där Gunnar och hans team har plogat upp en stor testbana. Här finns en lång, bred raksträcka och en del med en smal, kurvig väg. Den nyplogade banan är en perfekt plats för att testa grepp på is. För det europeiska friktionsdäcket innebär den hala isen en större utmaning än den snötäckta vägen. Gunnar har inga problem att hålla bilen på vägen, men det är ändå tydligt att bilen får jobba extra hårt när fästet inte biter. Accelerationerna bromsas och säkerhetssystemen aktiveras för att motverka sladden.
SÅ TESTAS VOLVOS VINTERDÄCK
Säkerhet: Volvos vinterdäck hårdtestas på så väl vinterväglag som på barmark. Här testas bland annat däckens funktion i höga hastigheter och skarpa kurvor samt hur de agerar vid en plötslig undanmanöver.
Ljudnivå: Däcken ska inte låta för mycket. Det ska varken vina eller dåna om däcken, oavsett typ av underlag. Här används mikrofoner för att mäta ljudnivån och kontrollera att den inte är för hög.
Komfort: För Gunnar Johansson och hans kollegor är komfort en mycket viktig del av testandet. Här testas hur bekvämt däcket är att köra på olika typer av underlag, under olika typer av förhållanden.
Rullmotstånd: Volvo var först med att ställa krav på rullmotstånd hos tillverkarna, vilket lett till att däcken på kort tid fått kraftigt förbättrat rullmotstånd med minskad bränsleförbrukning som resultat. Rullmotstånd testas i regel i labbmiljö.
Hållbarhet: Det är lätt att göra ett välgreppande däck med låg hållbarhet och vice versa – och utmaningen är därför att hitta en väl avvägd kombination mellan grepp och hållbarhet. Att testa däckets hållbarhet är ett viktigt men tidskrävande arbete, då det ska köras tusentals mil för att se hur dubbar och mönsterdjup påverkas.
EFTER NÅGRA VARV på isen börjar Gunnar känna sig nöjd, och han konstaterar att däcket kommer att bli godkänt. Han jämför däcket med ett referensdäck, och i sin dator har han ett Exceldokument fyllt av parametrar som ska bedömas på en skala 1–10, där allt under 7 är underkänt.
– Det kan tyckas att det är väldigt små skillnader mellan olika däck, men för mig som åkt många tusen mil genom åren märks faktiskt stor skillnad. Genom åren har vi också kunnat sätta en hel del press på tillverkarna, vilket har drivit utvecklingen framåt. Däcken blir hela tiden bättre, säger Gunnar och fortsätter:
– Samtidigt är det alltid några däck som blir underkända varje år. Du som kund ska inte behöva vara expert; du måste kunna lita på att någon annan har gjort valet åt dig. Och då måste vi vara hårda. Däcket vi testade nu kommer dock att bli godkänt; det uppfyller helt klart kraven för vad jag förväntar mig av ett europeiskt friktionsdäck. Nästa steg är att vi testar det i barmarksförhållanden, och om det blir godkänt även där kommer det att hamna på våra rekommendationslistor.
VI ÅKER TILLBAKA till banans startpunkt och rullar in ett litet garage, där hundratals däck står staplade i högar. Gunnar börjar uppdatera sitt Exceldokument medan kollegan Vesa Levalampi lossar bultarna och byter däck på bilen. Snart sitter ett par dubbade däck från en av marknadens största däcktillverkare på vår V90 och vi ger oss ut på banan igen.
Gunnar trycker gasen i botten och i accelerationsfasen märks det att det nu är en annan typ av grepp som sitter på bilen. När vi når den frusna sjön blir det ännu tydligare. Styrningen är rappare och däcket svarar mycket snabbare på Gunnars rattrörelser. Effekten blir att han nu har ännu bättre kontroll över bilen och kan ta kurvorna i högre hastighet. Till slut släpper det dock för dubbdäcken – även om Gunnar snabbt kan parera sladden.
– Vår uppgift är att testa gränserna och se hur däcket agerar i de situationer som vi inte vill ska uppstå i vår vardag. Här ser vi också att det genast blir en stor skillnad när vi har dubbar. Samtidigt ska man komma ihåg att ett dubbdäck bara ska jämföras med ett dubbdäck och inte med andra typer av däck, och det är därför vi har ett referensdäck för varje däcktyp, säger Gunnar och fortsätter:
– Det här däcket kommer absolut att bli godkänt. Det har bra komfort och riktigt bra styrning i kurvor och vid undanmanöver. Däremot är det fortfarande inte rätt däck i alla lägen. Det här är inte rätt däck för den som bor längst ner i södra Sverige. Och det är en av de stora tjusningarna med däck. Det finns alltid ett läge där det ena är bättre än det andra.
GUNNARS TRE BÄSTA TIPS FÖR ATT VÄLJA RÄTT VINTERDÄCK
1. Ta hjälp. Man ska inte behöva vara expert för att välja rätt vinterdäck. Ta hjälp av din Volvohandlare och få den hjälp du behöver. Säljaren ska kunna förklara vad som passar just dig.
2. Analysera dina behov. Det går inte att säga att alla ska ha dubbdäck eller att alla ska ha friktionsdäck. Hur och var du kör är direkt avgörande för vilka däck du ska ha. Är du bara ute och kör litegrann på helgerna eller är du en säljare som kör hela dagarna?
3. Köp kvalitet. Det är trots allt så att du får vad du betalar för. Tyvärr finns det många däck därute som kallas vinterdäck men som egentligen inte borde få säljas. Välj ett däck från en av de stora tillverkarna. Det är ett slags kvalitetsstämpel och man kan vara trygg i att man får ett bra däck.
Källa: Volvo Magasin