Det nya bilskattesystemet gällande nybilsregistreringar som börjar gälla den 1 juli 2018 kan innebära stora omställningar på bilmarknaden. Vi benar ut systemet som kommer innebära både högre skatt och högre bonus än i dag.
Från och med i sommar får vi ett nytt bilskattesystem. Bonus Malus kallas skattesystemet. Bonus för att elbilar och gasbilar får förhöjd miljöbilspremie. Elbilar får 60 000 kronor i bonus, och laddhybrider får bonus beroende på koldioxidutsläppet, normalt 20 000-30 000 kronor. För både elbilar och laddhybrider innebär det en kraftig höjning av bonusen jämfört med dagens supermiljöbilspremie som är 40 000 kronor för elbilar och 20 000 kronor för laddhybrider.
Malus är medaljens baksida. De allra flesta bensin- eller dieseldrivna bilar får en höjd bilskatt under de första tre åren. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt.
Efter treårsperioden sänks skatten till normal nivå. Den befintliga vagnparken påverkas inte, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt.
Effekten på bilmarknaden kommer att bli påtaglig, i synnerhet 2018. Fram till den första juli kan köparna nämligen undvika den nya bilskatten, helt enkelt genom att köpa den nya bilen innan skatten börjar gälla.
På längre sikt, efter halvårsskiftet, kommer skattesystemet framför allt att gynna försäljningen av elbilar och laddhybrider. Törstigare bilar kommer att få det svårare, till exempel vissa suv-modeller med fyrhjulsdrivning och automatlåda.
Gränsen för bilar som omfattas av ”malus” är lågt satt.
Alla bilar som släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer straffas med förhöjd bilskatt under de tre första åren efter registreringsdatum. Bilar som i dagens skattesystem är miljöklassade och skattebefriade blir i vissa fall straffbeskattade för sin törst efter halvårsskiftet.
Skatten är 82 kronor per gram utöver 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns dessutom ett bränsletillägg som uppgår till 13,52 kronor per gram.
Det innebär inga större skillnader för de snålaste dieselbilarna. En Volkswagen Golf kombi med tvålitersdiesel på 150 hästkrafter drar 0,44 liter per mil och har koldioxidutsläpp på 112 gram per kilometer. Det betyder i dag 1 155 kronor i årlig skatt. Registreras bilen 1 juli 2018 eller senare kostar den 3 518 kronor per år under tre år. År fyra och framåt kostar den 1 786 kronor per år i skatt.
Ju mer bränsle bilen drar desto större blir skattetröskeln. Hyundai Tucson 2,0 CRDi som drar relativt måttliga 0,59 liter per mil och släpper ut 159 gram koldioxid kostar 8 483 kronor i bilskatt per år i tre år. Det fjärde året och framåt sjunker skatten till 3 816 kronor.
Tuffast blir det för törstiga modeller, till exempel suvar med automatlåda och fyrhjulsdrift. Nya bilmodeller, typgodkända efter 1 september 2017, har det extra motigt. Nya bilmodeller körs sedan september 2017 i den tuffare WLTP-körcykeln när de EU-typgodkänns. För att de ska kunna jämföras rättvist med andra nya bilar som är körda i den gamla NEDC-körcykeln räknas förbrukningen om enligt en formel. Men förbrukningen blir trots det 5-8 procent högre än när bilen körs direkt i NEDC-körcykeln.
Nya Opel Insignia Country Tourer visar hur det kan slå. Fyrcylindriga Country Tourer diesel med automatlåda är körd i WLTP-körcykeln eftersom den är en ny modell. Koldioxidutsläppet är 188 gram omräknad till NEDC-cykeln.
Det betyder att Insignia Country Tourer kostar 11 978 kronor per år i skatt i tre år. Från och med fjärde året kostar den 5 786 kronor i skatt. Något som förmodligen kommer att få kunderna att tänka till en extra gång.
DETTA GÄLLER MED NYA SKATTESYSTEMET
- Bonus-malus-systemet träder i kraft från och med juli 2018. Det omfattar nya bilar som registreras från halvårsskiftet, den befintliga vagnparken berörs alltså inte. Redan registrerade bilar behåller dagens bilskatt.
- Dagens supermiljöbilspremie på 40 000/20 000 kronor försvinner, liksom de skattebefriade miljöbilarna under 95 gram.
- I stället införs en bonus för bilar som släpper ut högst 60 gram CO2/km. Nollutsläppsbilar, i dag batteridrivna elbilar, får 60 000 kronor i bonus. Bonusen trappas sedan av med 833 kronor per gram, upp till 60 gram. Bilar som släpper ut 60 gram får alltså 10 000 kronor i bonus, vilket är den lägsta bonusen. Gasbilar får 10 000 kronor i bonus, oavsett koldioxidutsläpp.
- För bensin- och dieseldrivna fordon tas en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren: 82 kronor per gram koldioxid utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid utöver 140 gram. För dieselbilar tillkommer ett bränsletillägg som är antal gram koldioxid multiplicerat med 13,52.
- Samtliga bilar, även el- och laddhybrider, åläggs en fast grundavgift på 360 kr/år.
- Från år fyra och därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid utöver 111 gram. För bensinbilar betyder det att skatten blir likadan som i dag. För dieselbilar över 95 gram blir skattesatsen något högre än i dag. För normala dieselbilar kommer skatten att landa på en nivå som är cirka 500 kronor högre än i dag, men törstigare dieselbilar med högre koldioxidutsläpp kommer få lägre skatt än i dag. Brytpunkten ligger vid 170 gram koldioxid per kilometer.
- Etanol- och gasbilar slipper malus-delen, oavsett koldioxidutsläpp.
- Fordonsskatten kommer från och med halvårsskiftet att adderas till förmånsvärdet.
Riktigt dramatisk blir skatteökningen för bensintörstiga sport- och lyxbilar. Ford Mustang har ett koldioxidutsläpp på 277 gram per kilometer. Mustanger som registreras före halvårsskiftet kostar 4 012 kronor i skatt, från och med 1 juli kostar samma bil 18 709 kronor i årlig skatt under de tre första åren.
Även för vissa snåla bilar kommer halvårsskiftet att bli en brytpunkt eftersom miljöklassningen och därmed skattefriheten tas bort. Volvo V90 D4 drar 0,45 liter per mil och släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer. I dag är den klassad som miljöbil och staten bjuder på skatten i fem år för att du har varit snäll och tänkt på miljön.
Efter halvårsskiftet blir den inte bara skattepliktig, den landar dessutom i Malus-klassen och klappen på axeln byts till en örfil. De tre första åren kommer V90 D4e att kosta 4 187 kronor i skatt per år, och från och med det fjärde året kommer den att kosta 2 395 kronor per år.
SLUTSATS:
Om du är på jakt efter en vanlig bensin- eller dieselbil tjänar du på att köpa den innan halvårsskiftet. Detta gäller framför allt bilar som i dag är miljöklassade och bilar som har högre förbrukning samt koldioxidutsläpp. Störst blir skillnaden för bensinbilar.
Är du däremot på väg att köpa en elbil eller en laddhybrid så vinner du på att vänta till efter halvårsskiftet med köpet. Renodlade elbilar får bonusen höjd från 40 000 kronor till 60 000 kronor.
Även laddhybrider får märkbart förhöjd bonus. I dag är laddhybridbonusen 20 000 kronor. I Bonus Malus-systemet beror bonusen på koldioxidutsläppen i körcykelprovet. Har bilen noll gram i utsläpp (dvs elbil) är bonusen 60 000 kronor. Sedan minskar bonusen med 833 kronor för varje gram koldioxid.
Det betyder att en laddhybrid med lågt koldioxidutsläpp får mer än en fördubbling av miljöbonusen. BMW i3 REX går från 20 000 kronor till 50 000 kronor i bonus eftersom den är skriven för 12 gram koldioxid per kilometer. För att bilskatterna ska påverka tjänstebilsförarna kommer fordonsskatten för bilar registrerade efter halvårsskiftet att läggas på förmånsvärdet.
Bilmodell | Bränsle | CO2 | Skatt i dag | Skatt år 1-3 | Skatt år 4- |
---|---|---|---|---|---|
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio | Bensin | 210 | 2 538 | 11 540 | 2 538 |
Audi A4 Avant 2,0 TFSI S tronic | Bensin | 119 | 536 | 2 328 | 536 |
Audi A6 Avant 2,0 TFSI quattro aut | Bensin | 158 | 1 394 | 5 976 | 1 394 |
Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro aut | Diesel | 132 | 2 198 | 5 429 | 2 857 |
Bentley Mulsanne | Bensin | 342 | 5 442 | 25 664 | 5 442 |
BMW 320d Touring aut | Diesel | 113 | 1 207 | 3 614 | 2 181 |
BMW 520i Touring aut | Bensin | 152 | 1 262 | 5 334 | 1 262 |
BMW 520d Touring aut | Diesel | 123 | 1 729 | 4 569 | 2 537 |
BMW X2 xDrive20d | Diesel | 121 | 1 625 | 4 377 | 2 466 |
Citroën C3 Aircross 110 | Bensin | 112 | 382 | 1 754 | 382 |
Corvette Stingray 6,2 | Bensin | 284 | 4 166 | 19 458 | 8 284 |
Dacia Duster TCe 125 4×2 | Bensin | 138 | 954 | 3 886 | 954 |
Ferrari 488 GTB | Bensin | 260 | 3 638 | 16 890 | 3 638 |
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost aut | Bensin | 118 | 514 | 2 246 | 514 |
Ford Mustang GT | Bensin | 277 | 4 012 | 18 709 | 4 012 |
Honda Civic Type R | Bensin | 176 | 1 790 | 7 902 | 1 790 |
Hyundai i20 1,2 84 hk | Bensin | 114 | 426 | 1 918 | 426 |
Hyundai i30 N Performance | Bensin | 163 | 1 504 | 6 511 | 1 504 |
Hyundai Tucson 2,0 CRDi | Diesel | 159 | 3 606 | 8 483 | 3 816 |
Kia Niro Hybrid | Bensin | 88 | 0 | 360 | 360 |
Koenigsegg Agera RS | Bensin | 310 | 4 738 | 22 240 | 4 738 |
Mazda CX3 2,0 4WD aut | Bensin | 146 | 1 130 | 4 692 | 1 130 |
Mazda CX3 1,5 D 4WD | Diesel | 136 | 2 407 | 5 811 | 2 999 |
Mitsubishi ASX 1,6 | Bensin | 132 | 822 | 3 394 | 822 |
Mitsubishi ASX 1,6 D | Diesel | 119 | 1 520 | 4 187 | 2 395 |
Mercedes E 200 aut | Bensin | 144 | 1 086 | 4 478 | 1 086 |
Mercedes E 200 d aut | Diesel | 115 | 0 | 3 805 | 2 253 |
Mercedes E 400 4Matic | Bensin | 176 | 1 790 | 7 902 | 1 790 |
Nissan Qashqai DIG-T 163 2WD | Bensin | 134 | 866 | 3 558 | 866 |
Nissan Qashqai dCi 130 4WD | Diesel | 129 | 2 042 | 5 142 | 2 750 |
Peugeot 308 130 hk | Bensin | 107 | 360 | 1 344 | 360 |
Opel Corsa 1,4 90 hk | Bensin | 120 | 558 | 2 410 | 558 |
Opel Astra 1,4 Turbo | Bensin | 128 | 734 | 3 066 | 734 |
Opel Astra 1,6 CDTi | Diesel | 90 | 0 | 1 827 | 1 827 |
Opel Insignia 1,5 Turbo kombi | Bensin | 133 | 844 | 3 476 | 844 |
Opel Insignia Country Tourer 4WD aut | Diesel | 188 | 5 118 | 11 728 | 5 786 |
Porsche 718 Boxster | Bensin | 168 | 1 614 | 7 046 | 1 614 |
Porsche 911 Carrera | Bensin | 190 | 2 098 | 9 400 | 2 098 |
Renault Mégane TCe 130 | Bensin | 119 | 536 | 2 328 | 536 |
Renault Mégane dCi 110 | Diesel | 95 | 0 | 1 894 | 1 894 |
Skoda Fabia 1,2 90 hk | Bensin | 101 | 360 | 852 | 360 |
Skoda Fabia 1,4 TDI 90 | Diesel | 104 | 1 103 | 2 754 | 2 016 |
Skoda Octavia 1,8 TSI kombi 180 hk aut 4WD | Bensin | 154 | 1 306 | 5 548 | 1 306 |
Skoda Octavia 1,8 TSI kombi 180 hk | Bensin | 140 | 998 | 4 050 | 998 |
Toyota Auris HSD Hybrid | Bensin | 92 | 0 | 360 | 360 |
Toyota Auris Touring Sports 1,2 Turbo man | Bensin | 132 | 822 | 3 394 | 822 |
Toyota Hilux 2,4 D-4D Double Cab aut | Diesel | 204 | 5 952 | 13 906 | 5 414 |
Toyota RAV4 2,0 AWD Active | Bensin | 158 | 1 394 | 5 976 | 1 394 |
Volkswagen Golf TSI 1,4 125 hk aut | Bensin | 119 | 536 | 2 328 | 536 |
Volkswagen Golf TSI 1,4 125 hk E85 | E85 | 116 | 415 | 415 | 415 |
Volkswagen Golf TDI 1,6 aut | Diesel | 102 | 1 103 | 2 563 | 1 989 |
Volkswagen Passat 2,0 TSI 220 hk aut | Bensin | 148 | 1 174 | 4 906 | 1 174 |
Volkswagen Passat 2,0 TDI 190 hk | Diesel | 134 | 2 302 | 5 620 | 2 928 |
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk 2WD | Bensin | 132 | 822 | 3 394 | 822 |
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk aut 4WD | Bensin | 161 | 1 460 | 6 297 | 1 460 |
Volvo V90 T5 | Bensin | 154 | 1 306 | 5 548 | 1 306 |
Volvo V90 D3 | Diesel | 116 | 0 | 3 900 | 2 288 |
Volvo V90 D4e | Diesel | 119 | 0 | 4 187 | 2 395 |
Volvo V90 D4 AWD aut | Diesel | 128 | 1 990 | 5 047 | 2 715 |
Volvo XC40 T5 AWD | Bensin | 168 | 1 614 | 7 046 | 1 614 |
Volvo XC40 D4 AWD | Diesel | 133 | 2 250 | 5 524 | 2 892 |
Volvo XC60 T5 AWD aut | Bensin | 167 | 1 592 | 6 939 | 1 592 |
Volvo XC60 D5 AWD aut | Diesel | 144 | 2 824 | 6 675 | 3 283 |
Källa: Teknikens Värld
Kontakta oss
Har du du frågor om hur detta påverkar ditt bilägande får du gärna höra av dig till oss.